sobota, 7 października 2017

Risotto z dynią i indykiem


Aksamitne Risotto

Dynia to absolutny superprodukt sezonu jesiennego. Bo nie dość, że smakuje wybornie, ma wspaniały wpływ na nasz organizm. Dynia to prawdziwa skarbnica witamin i składników mineralnych. Najwięcej witamin ma dynia w intensywnym kolorze pomarańczy. Dynia jest bogata w witaminę A, witaminy z gr. B (B1 i B2), C i PP oraz składniki mineralne: magnez, potas, żelazo, wapń, fosfor. Jest doskonałym źródłem białka i błonnika. A w dodatku jest małokaloryczna (zaledwie 28 kalorii w 100g), a w sezonie jesiennym także tania.
Dynia polecana jest w leczeniu zaparć. Reguluje pracę jelit i pobudza procesy trawienne, a ponadto oczyszcza organizm z trujących produktów przemiany materii. Dynia ma działanie przeciwzapalne i podnosi odporność organizmu. Zaleca się jej podawanie przy trudnościach w oddawaniu moczu, problemach z pęcherzem moczowym i nerkami, gdyż działa moczopędnie. Ponadto dynię poleca się osobom z nadciśnieniem tętniczym i miażdżycą, ponieważ skutecznie obniża poziom cholesterolu we krwi. Świeże nasiona dyni stosuje się przy zakażeniach pasożytami jelitowymi, zwłaszcza tasiemcem. To wciąż najskuteczniejszy i najlepszy środek na pasożyty u dzieci, bo nie zawiera chemii i toksyn i nie wiąże się z żadnymi skutkami ubocznymi. Fitosterole zawarte w pestkach dyni hamują powstawanie stanu zapalnego gruczołu krokowego. Ponadto dynia opóźnia procesy starzenia i ma wpływ na dobry stan skóry. Zawarty w dyni beta-karoten jest silnym przeciwutleniaczem, chroniącym skórę przed wolnymi rodnikami.
Poza tym dynia stwarza doskonałe możliwości do komponowania różnorodnych, smacznych i w dodatku zdrowych dań. Jest bardzo uniwersalnym warzywem, z którego możemy zrobić naprawdę wszystko od dań wytrawnych, poprzez dżemy na ciastach kończąc ;) Sezon na dynię w pełni, dlatego wykorzystuję ją na wszelkie sposoby. Dziś na obiad klasyczne risotto z kurczakiem i dynią w aksamitnym sosie curry. 

Risotto z indykiem i dynią

  • 200g ryżu do risotto - arborio
  • pierś z indyka lub 3 piersi z kurczaka
  • dynia ok 5 szklanek obranej i pokrojonej w kostkę
  • 3 szalotki
  • 3 ząbki czosnku
  • mleczko kokosowe puszka
  • szklanka wytrawnego białego wina
  • ok 1 szklanka wrzątku
  • natka pietruszki
  • parmezan 
  • sos sojowy
  • przyprawa curry
  • pieprz, sól
  Sposób przygotowania:
  1. Filet z indyka/kurczaka pokroić w kosteczkę. Zamarynować w sosie sojowym, soli, pieprzu i przyprawie curry (najlepiej na całą noc).
  2. Roztopić 1 łyżkę masła w szerokim garnku lub na patelni i dodać pokrojoną w kosteczkę szalotkę. Smażyć na małym ogniu co chwilę mieszając aż cebulka się zeszkli, ale nie będzie zrumieniona, dodać czosnek i dusić razem przez około 5 minut.
  3. Dodać kurczaka i obsmażyć z każdej strony. Dodać pokrojoną w kosteczkę dynię, wymieszać i smażyć przez ok. 1 minutę. Następnie dodać ryż i mieszając podsmażać przez ok. 1 - 2 minuty.
  4. Wlać wino i odparować. Zacząć stopniowo wlewać wodę i mleczko kokosowe po około pół szklanki, za każdym razem mieszając. Kiedy ryż wchłonie całkowicie jedną porcja płynu, wtedy dodać kolejną. Gotować w ten sposób risotto przez ok. 15 - 17 minut, wlewając kolejne porcje płynu i co chwilę mieszając. Na koniec ryż ma być ugotowany al dente.
  5. Odstawić z ognia, przykryć i chwilę odczekać. Dodać łyżkę masła, parmezan i natkę, wymieszać. W razie potrzeby doprawić solą. 
  Smacznego !!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...